dinsdag 8 december 2009

Oost-Timor, 22 december 1987

Kijk wat we doen: een streepje Animal Collective. Hahahaha, peacebone, bonefish, dinosaur, colors, enzovoort. Uren vermaak gegarandeerd.
Verder voor het eerst in mijn bestaan een rits chocola bij het stoofvlees geworpen, en dat heeft zijn effect niet gemist: iedereen een indigestie!
Die ietwat papperige tv-kok, Jeroen Meus, een keirel die ik me nog herinner als strakke marathonloper, maar dat kan ook een naamgenoot geweest zijn, heeft zonet op den tv ook stoofvlees gemaakt. Dat blijkt het favoriete gerecht van Hergé geweest te zijn. Van Kuifje moet ik trouwens nog dringend eens wat gesigneerde eerste drukken verkopen, dat is goed voor de cashflow, zegt mijn adviseur, maar alla, daar gaat het nu niet over.
Het gaat over koken.
Wat hebben we geleerd:

Grote hoeveelheden ui en wat knoflook traag glazig laten worden.
Tijm, laurier en kruidnagel aan toevoegen.
Het vlees (een zenuwstuk schijnt het beste te zijn) in een pan dichtschroeien, zout en peper toevoegen.
Het vlees bij de ui voegen.
Een zwaar donker bier in de pan warmen en bij het vlees werpen (liefst vanop grote afstand, maar houd op zo'n moment de kleine kinderen in bedwang, want die verbranden zich niet zo graag).
Een kwak stroop oftewel een schep siroop toevoegen aan het vlees.
Een paar boterhammen met mosterd bijvoegen.
Heel de boel anderhalf uur laten sudderen, eventueel zonder deksel, zodat overtollig vocht kan verdampen.


Voor het serveren knalt Dhr. Meus er nog een scheutje azijn bij, en ik denk dat mij dat ook wel zou bevallen. Ik probeer het de volgende keer, en zal er dan wellicht niets over schrijven omdat ik dan in de zetel lig omdat ik na al dat stoofvlees en die aardappelen ook nog een echte heerlijke ijscoupe zal gegeten hebben, zo met gesmolten pure sjokolade en verse slagroom en al.

Ik zou daar eventueel nog wat gedroogde pruimen aan toevoegen, want ook al is het geen konijn, zo'n pruimpje dat gaat er toch werkelijk altijd in!

1 opmerking:

  1. Anderhalf uur laten sudderen? Wat een zever. In het frietkot duurt dat maar 5 minuten!

    BeantwoordenVerwijderen