donderdag 17 december 2009

Parce que dieu m'a donné des yeux (rien de knots)

'Neen Rita, die eclairs zijn niet voor u!'
Men zou denken dat er op een boekenfestein vooral met boeken moet worden gehandeld, maar uiteraard is niets minder waar. Waar duizenden, want dat zijn het, mensen samenkomen om zich tegoed te doen aan boeken en ook aan prullaria liggen steeds de kiemen voor wat het menselijk leven zo aangenaam maakt: interactie, conflict, oorlog.

Dat laatste is wat overdreven, maar alla. Toen ik vanochtend de sneeuw zag vallen moest ik onwillekeurig terugdenken aan die tijd in Canada, toen er ook sneeuw was. Het zou me verbazen dat die sneeuw daar ooit wegging, maar dat is een andere zaak, die in de handen van RH (een filosoof uit het Leuvense) ongetwijfeld weer zou ontaarden in een metafysische bespiegeling die geen weerga kent, maar dat is een andere zaak.

Dat verduiveld koude witte goedje is wel de oorzaak van een reeks gebeurtenissen die me niet aanstaan. Het één leidt tot het ander en nu zit ik alleen thuis, terwijl de gade de weergoden in de hoofdplaats van Vlaams-Brabant trotseert. En te zeggen dat ik in haar zachte armen in slaap gewiegd had kunnen worden.
Nog een geluk dat ik vanochtend nog snel enige slagen kon slaan op boekengebied. Klassiekers werden tegen spotprijzen in manden geladen, waar ze dra zullen uitkomen om een plaats in de krappe bibliotheek in ons leven te krijgen. Het is wat.

Die Gogol kan me ondertussen toch een stuk schrijven. Hahahahaha, de Russen, als ik eraan denk, hoe ze leefden in de achttiende eeuw, jongens toch. Tchichikow is echt een doorbijtertje, maar als u meer wil weten moet u zelf maar lezen.

Groeten,

R

Hier komt de rest van de POST

1 opmerking:

  1. Ik zou toch meer gediend zijn met een door jouw bondig geschreven samenvatting van die Russische meesterwerken én eigenizinnige interpretatie die ik als de mijne kan afdoen. Dank.

    Post Scriptum Met veel schadenfreude kijk ik naar de vallende sneeuw. Op tv. Met 24 graden op de thermometer.

    BeantwoordenVerwijderen