dinsdag 5 januari 2010

Stoofvlees voor de geest

Op aanraden van mezelf lees ik dus diverse boeken (zie vorige post), en zodoende leert men nieuwe toestanden kennen, zoals Kirchner:


 
 

Kandinsky:



 
 

Delaunay:


 

en ook die platgedrukte volumes van de kubisten zoals

Gris:


Macke:



Marc:

 
Picasso:



en dan die bevreemdende composities van een zogezegd 'naïeve' kunstenaar, Henri Rousseau:



 
Ondertussen luisteren we naar enkele heerlijke schijven:











En nu dode zielen uit is heb ik gekozen voor een Engels werkje, een dun romannetje van een baasje genaamd F. Scott Fitzgerald. Zoals voor de hand ligt, lees ik zijn The Great Gatsby, en reeds na de eerste pagina was ik weg van het Engels, de setting en de beschrijvingen van de wezenloosheid van de Amerikaanse high society tijdens het interbellum. Een fragment:

And so with the sunshine and the great bursts of leaves growing on the trees, just as things grow in fast movies, I had that familiar conviction that life was beginning over again with the summer.
There was so much to read, for one thing, and so much fine health to be pulled down out of the young breath-giving air.

Gezien die grote Gatsby het maar met een hondertal pagina's moet doen, zal ik spoedig aan een ander fictiewerk kunnen beginnen. Misschien wel iets van Ivo Michiels, niet te verwarren met Ivo Mechels!

Michiels:



Mechels:



Ze lijken niet op elkaar, en dat doet ter zake als een zak aardappelen.


2 opmerkingen:

  1. Bavo, de Homo Universalis, dat ben jij!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijf je verdiepen! Het biedt een grote meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen