woensdag 10 maart 2010

Honey is sweeter than wine

Hoewel ik geen Playstation 3 heb, luister ik toch (in chronologische volgorde) naar het volledige oeweuvre van The Beatles. Momenteel schalt A Taste of Honey dan ook vrolijk door de luidsprekers, die minstens 300% kleiner zijn dan mijn hartje begeert.
Afijn, het boekje dat ik lees in de taal van Shakespeare vordert ondertussen ook, en hierdoor dringt zich wederom een citaat op. Voor de niet-ingewijden, de ongeïnteresseerden en zij die het Engels een koud hart toedragen even recapituleren:

Basil Hallward is een kunstschilder, zijn muze heet Dorian Gray (een keirel). Lord Henry slaat de fraaie jongeheer gade en weet hem te impressioneren met zijn gezwam. Dorian kwekt er dan het volgende uit:


'I will tell you, Harry (zo noemen ze die Lord Henry dus ook); but you musn't be unsympathetic about it. After all, it never would have happened if I had not met you (we merken het ontzag dat de jonge Dorian heeft voor de wereldse en onwijs wijze Lord Henry). You filled me with a wild desire to know everything about life. For days after I met you, something seemed to throb in my veins (wat complimenten betreft gaat het broekventje duidelijk niet over één nacht ijs. Ondanks zijn heteroseksuele neigingen (die even later in het verhaal duidelijk worden) is dit haast een liefdesverklaring voor de man die hem de schellen van de ogen heeft doen vallen). As I lounged in the Park, or strolled down Piccadilly, I used to look at everyone who passed me, and wonder, with a mad curiosity, what sort of lives they led...


Het lezen van de wetenschappelijke introductie die ze bij de uitgaven van Wordsworth Classics voegen heb ik, zoals aangeraden, nog te goed. Uiteraard zal hieruit veel meer duidelijk worden, zoals eerder ook bij het lezen van The Great Gatsby het geval was.
Uit de Engelstalige Wikipedia-pagina wordt duidelijk dat de man een bewogen bestaan heeft gekend:

His parents were successful Dublin intellectuals, and from an early age he showed his intelligence, becoming fluent in French and German, then an outstanding classicist, first at Dublin, then at Oxford.


Known for his biting wit, flamboyant dress, and glittering conversation, Wilde had become one of the most well-known personalities of his day.


Enzovoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen