woensdag 26 januari 2011

Iota

Thomas (de zoon), tegen Thomas (de oude): 'vader, ik begrijp uw teleurstelling, maar wij hebben duidelijk een totaal andere definitie van succes. Voor u gaat het over wijsheid, gerechtigheid en standvastigheid. De Grieken, de Romeinen, al die klassiekers, Latijn, geschiedenis, filosofie. Dat kan mij maar zeer kortstondig boeien. Voor mij gaat het over overleven, en daarvoor heb je geld nodig. En veel geld is veel succes en omgekeerd. Ik zeg niet dat geld het allerbelangrijkste is, maar het is wel een doel. Voor u is het een middel. De meeste van mijn vrienden en kennissen willen op hun 40ste kunnen stoppen met werken. En omdat zij vaders hebben die dat doel al lang hebben bereikt, ligt de lat voor mij nog hoger. Die kerels boren netwerken aan waar ik nooit toegang toe zal hebben, ook al heb ik de juiste diploma's en de juiste job.'
De oude: 'zoon, je loopt met je ogen open in je ongeluk. Heb je het zo slecht gehad dan? Wij kwamen toch nooit iets tekort! Jullie hebben allemaal kunnen studeren zolang jullie wilden, het eten dat wij jullie gaven was altijd van uitstekende kwaliteit en ook voor de andere domeinen hebben we jullie op zijn minst in contact gebracht met verfijning en esthetiek. Wat maakt het nu uit of je op vakantie logeert in een huurhuis of een buitenverblijf dat je cash hebt betaald? Zolang er lekkere wijn op tafel staat en je onbekommerd kan praten over  Thomas Mann is alles toch in orde, nee?'
Junior: 'Pa, ik moet gaan werken!'
Senior: 'Denk na, jongen. Kijk verder dan je neus lang is. Al dat materiƫle biedt geen houvast in moeilijke tijden. Een schijnwereld is dat, die blinkt maar hol is, terwijl de wijsheid uit de wereldbibliotheek bijna gratis de mooiste troost kan bieden die men zich dromen kan.'

En de zoon scheurt weg met zijn Duitse slee, terwijl vader een vettig wijntje uit de Bordeaux-streek opentrekt en zijn vuistdik boek openslaat waar hij voor de komst van zijn zoon was gestopt met lezen.

1 opmerking:

  1. Anoniem11:38 a.m.

    Zit je een beetje in een tweestrijd manneke?

    BeantwoordenVerwijderen