vrijdag 1 juli 2011

Kevers en bevers

Na het lezen van boeken van Japanners moet men altijd even een wandeling gaan maken. Ik zeg nu wel 'Japanners', maar eigenlijk bedoel ik alleen maar Murakami. Van Sakunosuke Oda of Ayako Miura of Kenzaburō Ōe heb ik nog nooit iets gelezen. Japan is sowieso een mysterie. Dit en dit en dit kent iedereen, maar verder?
Toch smul ik van zijn oeuvre, en geduldig zal ik dat verzamelen, om het alfabetisch te ordenen. Vanaf september zal ik dan ook starten met de verdere verkenning van het beeldverhaal. Op rommelmarkten en in ramsjbakken zal ik speuren tot de volledige reeksen van Kuifje, Suske en Wiske, Jommeke, Kiekeboe, Blake & Mortimer, Thorgal, XIII, Blacksad, enzovoort in mijn kast staan. Later kan het nageslacht daarin dan kleuren met stiften. De beeldromans genre Watchmen, Jimmy Corrigan of Blankets zullen met meer eerbied beschermd worden.


Afijn, momenteel herlees ik 'Marcel' van Erwin Mortier als voorbereiding op Godenslaap. Zijn allernieuwste boek, over zijn ziek wordende moeder, wil ik later ook zeker lezen. Daarna zal ik dat erg dikke boek van Michel Faber aanvallen. Tegen het einde daarvan hoop ik voldoende daalders in mijn spaarvarken te hebben verzameld om een Kindle te laten overvliegen om daarop, zoals gezegd, gratis de klassieken te lezen. En pas daarna (nooit dus), zal ik mij overgeven aan het digitale archief van The New Yorker.

1 opmerking:

  1. Boe aan Kindle en ik heb Opwindvogelkronieken, als je wilt mag je hem lenen. x

    BeantwoordenVerwijderen