donderdag 8 december 2011


Kent u Overijse?

Ik ben er wel eens geweest.

Er groeien daar druiven, in glazen kassen.

Echt?

Ja.

Zijn die lekker?

Alleen als ze door de koningin zijn geplukt.

Welke koningin?

De druivenkoningin.

Wie is dat?

Wie?

De koningin.

Paola.

Neen, de druivenkoningin!

Een meisje.

Een meisje?

Ja, een meisje.

Bedoel je een meisje of een juffrouw?

Bwoa, een deerne misschien, of neen, misschien eerder een jongedame. Af en toe doen er ook vrouwen mee aan zo’n 
lokale schoonheidwedstrijden, maar je weet hoe dat gaat.

Neen, ik weet niet hoe dat gaat, ik kom uit China.

Wel, de jury gaat in zo’n geval natuurlijk voor iets kiezen dat fris is. Hoe kies jij je druiven uit op de markt? Je neemt toch de strakke, glanzende tros, en niet, wel ja, je weet wel.

Maar mensen zijn toch geen druiven? Misschien kennen die druiven wel veel meer van vrouwen dan die jonge duiven.

Wat?

Je weet goed genoeg wat ik bedoel.

Ja, eigenlijk wel. Dat doet me er trouwens aan denken: heb je zin om met mij vanavond te gaan eten? Mijn grootmoeder 
maakt de beste duifjes klaar.

Mmm, klinkt veelbelovend, maar dit kan ook een val zijn. Maakt ze de beste duifjes lekker klaar, of maakt ze de beste 
druifjes klaar op een manier die grootva doe omdraaien in zijn graf?

Maar man toch, die duifjes zijn heerlijk! Het zijn de beste duifjes, klaargemaakt door de beste grootmoeder op de beste grootmoeders wijze. Nu tevreden?

Ja, ik zal mee komen. Waar woont je grootmoeder?

In Bilzen.

Limburg? Zo ver jong!

Rustig Chen, mijn vader zal ons brengen, en hij heeft van zijn werk twee splinternieuwe 3D-videobrillen in bruikleen 
gekregen. Wij kunnen dus naar een film kijken, IN 3D! Terwijl onze ouwe de kilometers afmaalt.

Okay, tot morgen!

Jey!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen