donderdag 8 november 2012

Le pendlement est agité

Iedere ochtend en iedere avond pedaleer ik werk- dan wel huiswaarts aan gemiddeld 6,88 meter per seconde. Dat komt omdat ik het 2480 meter lange traject van mijn woonst naar die nieuwe fietsparking aan het Sint-Pieters-Station (die net zoals alle andere van dat soort megaparkings onmiddellijk lijkt vol te staan met fietsen die daar lijken achtergelaten door mensen die naar de Zuidpool verhuisd zijn) in om en bij de zes minuten afleg. Schrandere regelvandriebezigers begrijpen dat ik plusminus 25 kilometer per uur haal. En wellicht nog iets meer, want voor rode lichten staat zelfs de meest flukse fietser enige tijd stil, de borstkas pompend op en neer en de adem in wolkjes uit de longen.

Zij die in hun vrije tijd spannende broekjes aantrekken en weten hoeveel tanden een bepaald tandwiel heeft kijken van die snelheid niet op, maar dat hoeft de pret voor mij niet te bederven wanneer ik de ene na de andere gezapige verkeersdeelnemer opslorp als ware het allemaal ene wedstrijd. En zo kom je met de glimlach aan op je werk.

Tip van de dag: neem de fiets. Het is gezond, het is leuk. Soms is het gezonder dan het leuk is, en dan is het weer leuker dan het gezond is, maar vaak is het allebei, en dan lijkt men in beide handen het leven vast te hebben waarin men kan bijten als zon oranje vrucht die kaki heet en die bijzonder lekker is en bovendien goedkoper dan sommigste appels. 


2 opmerkingen:

  1. Anoniem12:16 a.m.

    Een mens zou spontaan de zin krijgen de dichtstbijzijnde velohandelaar aan te doen om een nieuw stalen ros!

    BeantwoordenVerwijderen