dinsdag 3 november 2015

Rechtstaand werken: update

In een vorige post deed ik kond van mijn queeste om minder te zitten. Ik was toen nog maar enkele dagen bezig om op het werk ook een groot deel van de dag rechtstaand te werken middels een in de hoogte verstelbare toetsenbord/beeldschermhouder (de Quickstand van Humanscale). Ondertussen is ook de Antivermoeidheidsmat van Skywalker al een maand in gebruik en dit maakt het rechtstaan inderdaad minder vermoeiend.

Onlangs verscheen er echter ook een artikel in het nieuws dat de fans van zitten-zonder-schuldgevoel als muziek in de oren moet hebben geklonken: "Standing 'no healthier than sitting". Als rabiate rationalist begon ik uiteraard meteen te twijfelen: "Wat nu gedaan? Moet ik mijn zit-sta oplossing niet meer ophoog tillen, en gewoon de hele tijd blijven zitten? Of moet ik de cognitieve dissonantie te lijf gaan met al die andere studies die lijken aan te geven dat zitten en staan afwisselen toch echt wel beter is? (zie ook deze)"

Misschien leven mensen die (heel) veel zitten even lang als mensen die (veel) minder zitten, toch lijkt het erop dat beide scenario's geen gelijke gezondheidsuitkomsten hebben op gebied van ziektes en aandoeningen, zoals blijkt uit andere studies. Feit blijft natuurlijk dat het ontzettend moeilijk is om effecten van zitten en staan op de gezondheid te isoleren. Al zouden bedrijven van 'activity trackers' zoals Fitbit en andere volgens mij met hun gigantische hoop gegevens van gebruikers wel interessante inzichten kunnen verwerven.

Dus: ik sta nu veel recht op mijn werk omdat ik dacht dat het echt beter zou zijn voor mijn gezondheid. Dit moet nu misschien genuanceerd worden al bij al kom ik in totaal wellicht ruim aan de aanbevolen hoeveelheid beweging, en draagt het extra staan en van positie veranderen toch nog bij aan nog meer gezondheid. Dat is nodig, want niets mag mijn plan om 123 jaar oud te worden in de weg staan. Al had ik dit weekend dan wellicht geen frieten moeten eten.

Het ultieme doel is natuurlijk deze werkconfiguratie:



Eventueel als compensatie afgewisseld met deze parel van ergonomie:
 
En om die abberatie ongedaan te maken zoiets in de kelder, waarbij je jezelf verplicht om alleen naar je favoriete series/films te kijken terwijl het zweet uit je nek gutst:


Ik heb gelukkig nog 91 jaar om mijn doel te bereiken...

PS: veel mensen die een min of meer drastische verandering doorvoeren in hun eigen leven beginnen vaak te ijlen. Ik geef een voorbeeld: "Sinds ik geen koffie/vlees/suiker/boomschors meer consumeer voel ik me echt pakken beter. Mijn haar glanst als nooit tevoren, mijn huid is niet meer droog/nat/rood/vuil, ik heb super veel energie/zelfvertrouwen/geld op mijn rekening staan, enzovoort."

Persoonlijk ben ik van mening dat het onmogelijk is om zoiets met zekerheid te zeggen, aangezien (de meeste) mensen zich aan drieduizend in d'uur dingen wijsmaken en zich dan ook beter voelen. Zie ook alle getuigenissen van consumenten van slangenolie en kvatsch zoals homeopathie, accupunctuur, osteopathie, en -vul-deze-deprimerende-lijst-zelf-verder-aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen